Nick Veasey

Né en 1962 au Royaume-Uni, Nick Veasey vit et travaille à Londres.

 

Nick Veasey compte à son actif plus de 4000 objets scannés. Marqué par son expérience en tant que photographe commercial, il poursuit la même logique de surabondance de l'image de nos sociétés modernes. Son œuvre interroge notre regard sur ce qui nous entoure. En utilisant les rayons-X, un procédé « honnête », ses œuvres donnent à voir « les choses telles qu'elles sont vraiment […]. Elles sont le contrepoids des conneries superficielles sur papier glacé. Je suis quelqu'un d'authentique et franc, tout comme mon travail. », affirme-t-il.  Ainsi, plutôt que de créer des images qui suscitent le désir d'être autre, il propose de souligner la structure interne à l'origine des apparences extérieures. Peu importe la forme, la couleur, la texture, notre quotidien est constitué de molécules ; c'est à cet état de fait que Nick Veasey nous confronte à travers une vision tantôt anecdotique, tantôt imposante, mais toujours pleine de mystère.

 

Sacré « Photographe International de l'année 2008 » par I.P.A., ses œuvres sont visibles dans les plus grandes collections internationales, telles le Victoria & Albert muséum de Londres (U.-K.), le musée Pushkin de Moscou (Russie) ou encore, le musée d'art contemporain de Taipei.

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biographie de Nick Veasey (pdf)
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We live in a world obsessed with image. What we look like, what our clothes look like, houses, cars… I like to counter this obsession with superficial appearance by using Xrays to strip back the layers and show what it is like under the surface. Often the integral beauty adds intrigue to the familiar. We all make assumptions based on the external visual aspects of what surrounds us and we are attracted to people and forms that are aesthetically pleasing. I like to challenge this automatic way that we react to just physical appearance by highlighting the, often surprising, inner beauty.
This society of ours, consumed as it is by image, is also becoming increasingly controlled by security and surveillance. Take a flight, or go into a high profile courtroom and your belongings will be X-rayed. The post arriving in corporations and government departments has often been X-rayed. Security cameras track our every move. Mobile phone receptions place us at any given time. Information is key to the fight against whatever we are meant to be fighting against. To create art with equipment and technology designed to help big brother delve deeper, to use some of that fancy complicated gadgetry that helps remove the freedom and individuality in our lives, to use that apparatus to create beauty brings a smile to my face.
To mix my metaphors, we all know we shouldn’t judge a book by its cover, that beauty is more than skin deep. By revealing the inside, the quintessential element of my art speculates upon what the manufactured and natural world really consists of.

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